maandag 23 juli 2012

De bus

Afgelopen december is Robert met een bus afgeladen met spullen afgereisd naar Gambia. Deze bus was door de vorige eigenaar gekocht voor een "Garbage Run" - hij moest onder de 500 euro hebben gekost, en provisorisch opgeknapt voor de race. Na de race van 2011 kwam hij op Robert zijn pad (tegen een andere prijs...) en hij ging er het avontuur mee aan.

In januari liet hij de bus bij het project achter, deed de administratieve handelingen voor een Gambiaans kenteken en nu is het een zogenaamd 'commercial vehicle'. De idee was er een vervoersbusje van te maken, misschien wel het vijfde leven van deze bus; echt álle vervoersbusjes in Gambia zijn afgedankte busjes uit het Westen die hun zoveelste leven leiden, omgebouwd tot taxibusjes waar werkelijk alles mee word vervoerd. Naast passagiers; huisraad, etenswaar, geiten... Je kan het zo gek niet bedenken en het staat op het dak van zo'n voormalig bedrijfsbusje uit het één of andere Europese land.
De inkomsten van het Nilakoto busje zouden dan terugvloeien naar ontwikkelingen van het project.

Maar tussen januari en nu was er nog niets mee gebeurd. Wij hebben er in ieder geval dankbaar gebruik van gemaakt de afgelopen maand; én allerlei boodschappen voor het project zijn er mee vervoerd van Serrekunda naar Brikama én wij zijn er een lang weekend tussenuit geweest.
Maar hoe nu verder met de bus? Er is werkelijk niets aan inkomsten om zo'n subproject van het project in werking te zetten, de bus staat dus eigenlijk alleen maar belastingcenten te kosten.

In de loop van de dagen ontstond een plan; een begroting maken. Wat kost het om de bus om te bouwen met ramen (het was een grijs kenteken), banken voor passagiers en een imperial voor vervoer van andere dingen - wat zijn de lopende kosten zoals belasting, chauffeur en brandstof - wat is de gemiddelde dagomzet en wat kan er vervolgens terug vloeien naar het project. En wat valt er dan te kopen aan materialen voor het project van zo'n bedrag? Aan de hand van zo'n begroting was het plan Nederland en onze netwerken inzicht te geven in hoeveel - of eigenlijk hoe weinig -  dingen zouden kunnen kosten om mensen aldaar verder te helpen; met andere woorden - sponsors zoeken in particuliere/vriendenkringen.

Dit plan zit in de pen. Vooralsnog is op onze reis - dat lange weekend weg - een stop gemaakt in Soma. Soma ligt op een kruispunt van twee grote wegen die Gambia doorkruisen; één van West naar Oost en één van Senegal naar Senegal/Noord naar Zuid. Als je Soma bereikt vanaf het Westen en wel over de South Bank, dan heb je een ongeasfalteerde weg van 1,5 uur met veel kuilen achter de rug. Gouden bussiness dus voor mannen die met auto's werken. Wij troffen er een die er drie ramen in heeft gezet waar hij zeven uren werk in heeft zitten.

Kosten inclusief materialen: €100,-

Geen opmerkingen: